NEBİ VE RESUL’ÜN ANLAMI NEDİR?
NEBÎLİK MAKAMDIR. Nebî, insanlığa Allah’ın
kitabını getiren, tebliğ eden ve uygulayan kişidir.“ manası; Allah tarafından
değeri yükseltilmiş kişi” anlamına gelir. İnsan kendi isteği ile nebi olmaz.
Yüce Rab bu makama getirdiklerine Kitap ve hikmet verdiğini ifade eder. Tabii
burada geçen kitap ve hikmet de ümmet arasında farklı yorumlarla anlaşılmaya
çalışılmıştır. “Onlar, kendilerine kitap, hüküm ve nebîlik verdiğimiz
kimselerdir.” (En’âm 6/89)
Nebînin değerli hale getiren ona vahiy edilmesinden
dolayıdır. Allah Teâlâ, bu yüce makama getirdiği kişiler dışında hiç kimseye
nebî dememiştir. İnsan için kendi
canlarından daha değerli olan nebi, aynı zamanda da bir insandır. Bunu
özellikle söyleyen ayette; “De ki "Ben de tıpkı sizin gibi insanım. Bana
ilahınızın tek bir ilah olduğu vahyolunmaktadır...”. (Kehf 18/110). Nebi Kuran’ı uygulamada, ondan
hüküm çıkarmada hata ve eksik yapabilir. Bu durumlarda Allah’ın ikazına muhatap
olurlar.
RESUL’LÜK GÖREVDİR. Resul yani Elçi,
kendinden bir şey katmadan birinin sözünü diğerine ulaştırmakla görevli
kişidir. Bir nevi bir ülkenin başka bir
ülkedeki elçisi gibi. Kendi ülkesinde oluşturulan görüşleri bulunduğu ülkenin
ilgili makamlarına aynen ulaştıran kişi gibi. Nasıl bir elçi ülkesinin
belirlediği politikalara bir şey ilave edemez ise, resulde Allah tan gelen vahye her hangi bir şey ilave
yada eksiltme yapamaz. Elçilikte asla hata olmaz. Muhataplarına iletir. Konuyla
alakalı örnek ayet verilmesi gerekirse;
" Elçilere(Resullere); her şeyi ortaya koyan tebliğden
başka ne düşer?" (Nahl 16/35)… Başka bir ayetde; “(Muhammed,) Bize karşı
bir takım sözler uydursaydı, onu kıskıvrak yakalar, şah damarını koparırdık.
İçinizden hiç biri de bunun önüne geçemezdi.”(Hâkka 69/44–47). Resule itaat
vardır. Çünkü yukardaki ayetten de anlaşılacağı üzere, resul; sadece Allah tan
aldığını tebliğ ettiği için, resulün bütün sözleri Allah’ın vahyidir. Yani Kuran’da geçen
ayetlerdir. Dolayısı ile resule itaat, Allaha itaat anlamına gelmektedir. Zira
kendinden kattığı her hangi bir şey yoktur. Bununla ilgili onlarca ayet mevcuttur.
Burada önemli olan
Nebi ve resul kavramlarını karıştırmamak gerekir. Resul sadece vahiy geldiği ve
tebliği süresiyle görevi sınırlı iken, nebi 24 saat görev ve sorumluluk
içindedir. Kuran’da nebiye itaat, şartı yoktur. Niye; nebi insandır,
gelen vahyi işlemek hüküm çıkarmak zorundadır. Bunu yaparken yanlış yapabilir,
yanılgıya düşebilir. Ayrıca, günlük ihtiyaçları vardır, aile reisi, devlet
başkanı, insanlara arkadaş, sosyal ilişkiler içinde istekleri sevdikleri ya da
sevmedikleri olabilir. Onun şahsına münhasır sevdiği her şeyi, yada
sevmediklerini herkes tarafından sevilip, sevilmemesini dinin bir esası saymak
zulüm olur. Misal, Peygamberin kabağı sevdiği rivayeti vardır. Bu dinin bir
esası olsa! Kabağı sevmeyenlerin hali ne olur? . sahabeden zeyd, Kuran’da
belirtildiği üzere eşinden ayrılma
konusunda Nebiyi dinlememiş eşinden ayrılmıştır. Enfal 5,6 da nebi ile
tartışan ashab (mücahitler), 58/1 de nebi ile tartışan kadın ve 33/37 Bunun
için Kuran onları telin etmemiştir. Kısaca; . Her resul aynı zamanda nebîdir
ama her nebî resul olmayabilir. Çünkü resul kelam ilmine göre yeni şeriat veya
Kitap getirendir. Ama nebi, daha çok kendinden önceki resulün izinde giden, ama
eski şeriata yeni bir açılım getirendir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder