29 Kasım 2018 Perşembe

SAHABENİN SÜNNETİ ANLAMA KONUSUNDAKİ ANLAYIŞLARI


 Vahiy katipleri vardır. Fakat Hadis katipleri yoktur!
"Örnek alışlarıyla örnek olan sahabe, Nebevi Sünnete yönelik iki paralel tavır geliştirmiştir. Bunlardan birine “Bekrî”, diğerine “Ömerî” tavır diyebiliriz.
Bekrî tavır Peygamber’in örnek şahsiyetini, yüce ahlakını her şeyden önde tutar ve referans alırken
Ömerî tavır Kur’an’ı esas, menba ve melce’ olarak önceler, nebevi sünneti ise vahyin ışığında okur.
Bekri tavırda his ve heyecan hakimken, Ömerî tavırda akıl ve hikmet öne çıkar.
Birincisi tikel örneklikleri, lafzı ve formu önemserken
ikincisi tümel örnekliği, mana ve makâsıdı hedefler.
  İslam tarihi boyunca bu iki ekol sürdü, bundan böyle de sürecektir. Hz. Peygamber’in şahsına bağlılık İslam irfanının yolu oldu. Hz. Kur’an’ın ilkelerine bağlılık ise nispeten mahzun kaldı.
Hz. Kur’an bu ikinci yolu destekliyordu. Nebi’nin beşerliğini vurgulaması, onu şâri değil müteşerri olarak tanıtması, onun sözün önüne geçmemesini ihtar etmesi, onu uyarması ve azarlaması. Sünneti, Nebi’ye nisbetle bir kez bile kullanmaması, bunun delillerindendi.
Kur’an gibi Hz. Peygamber de Ömer’in yolunu destekliyordu. “vahiy kâtipleri” var fakat “hadis katipleri” yoktu. Nebi’nin, 
 ALINTI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder