Vahiy
katipleri vardır. Fakat Hadis katipleri yoktur!
"Örnek alışlarıyla örnek olan sahabe, Nebevi
Sünnete yönelik iki paralel tavır geliştirmiştir. Bunlardan birine “Bekrî”,
diğerine “Ömerî” tavır diyebiliriz.
Bekrî tavır Peygamber’in örnek şahsiyetini, yüce
ahlakını her şeyden önde tutar ve referans alırken
Ömerî tavır Kur’an’ı esas, menba ve melce’ olarak
önceler, nebevi sünneti ise vahyin ışığında okur.
Bekri tavırda his ve heyecan hakimken, Ömerî tavırda
akıl ve hikmet öne çıkar.
Birincisi tikel örneklikleri, lafzı ve formu
önemserken
ikincisi tümel örnekliği, mana ve makâsıdı hedefler.
İslam tarihi
boyunca bu iki ekol sürdü, bundan böyle de sürecektir. Hz. Peygamber’in şahsına
bağlılık İslam irfanının yolu oldu. Hz. Kur’an’ın ilkelerine bağlılık ise
nispeten mahzun kaldı.
Hz. Kur’an bu ikinci yolu destekliyordu. Nebi’nin
beşerliğini vurgulaması, onu şâri değil müteşerri olarak tanıtması, onun sözün
önüne geçmemesini ihtar etmesi, onu uyarması ve azarlaması. Sünneti, Nebi’ye
nisbetle bir kez bile kullanmaması, bunun delillerindendi.
Kur’an gibi Hz.
Peygamber de Ömer’in yolunu destekliyordu. “vahiy kâtipleri” var fakat “hadis
katipleri” yoktu. Nebi’nin, ALINTI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder